Wednesday, May 21, 2008

ظهورعلایم صلح قریب الوقوع بین اسرائیل وهواداران فلسطین


چهارشنبه 21 مه 2008 - 01 خرداد 1387
تائید مذاکرات صلح از سوی اسرائیل و سوریه
اسرائیل و سوریه مذاکرات غیر مستقیم برای رسیدن به یک توافق برای صلح جامع میان دو کشور را تائید کردند
این مذاکرات با میانجیگری ترکیه صورت می گیرد
تائید این خبر ابتدا به طور غیر مترقبه از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل صورت گرفت که طی بیانیه‌ای تائید کرد که دو طرف در حال مذاکره هستند. دقایقی بعد، سوریه نیز این گفتگوها را تائید کرد.
این اولین تائید رسمی گفتگوهایی است که طی ماه های اخیر با میانجیگری ترکیه میان طرفین صورت گرفته است.
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل گفته است که نمایندگان دو کشور هم اکنون در ترکیه به سر می برند.
ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز گفت اسرائیل با خروج از بلندی های جولان موافقت کرده است. اسرائیل واکنشی به این سخن نشان نداده است.
خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس می گوید که مخالفان آقای اولمرت بر این باورند که نخست وزیر اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی از اتهام های فساد مالی، مساله مذاکرات صلح با سوریه را علنی کرده است.
آخرین مذاکرات صلح دو کشور از دسامبر ۱۹۹۹ تا ژانویه ۲۰۰۰ برگزار شد. این مذاکرات در سال ۲۰۰۰ به دنبال عدم حل مساله بلندی های جولان، با بن بست مواجه شد.
مارک رگف، سخنگوی اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل امروز گفت که دو طرف خاطرنشان کرده اند که خواهان مذاکره جدی برای رسیدن به یک صلح کامل هستند.
ماه گذشته (آوریل) ترکیه یک رشته فعالیت های میانجیگرایانه میان سوریه و اسرائیل انجام داد و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به همین منظور به دمشق سفر کرد.
سوریه و اسرائیل طی ماه های اخیر از تمایل خود برای صلح سخن گفته اند. اسرائیل خواهان آن است که سوریه حمایت های خود را از گروه های شبه نظامی فلسطینی و لبنانی قطع کند. سوریه نیز آغاز مذاکرات صلح را تنها در صورت بازگرداندن بلندی های جولان میسر دانسته است.
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که او تمایل به صلح با سوریه دارد و هم اسرائیل و هم سوریه می دانند که کشور مقابل چه انتظاراتی دارد.
جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دنبال دیدار اخیر خود از خاورمیانه گفته بود که عمده اختلافات میان دو کشور حل شده و تنها مشکل عمده این است که اسرائیل تمایلی ندارد گفتگوهای صلح را علنی کند اما سوریه می گوید که این مذاکرات نباید محرمانه باشند.
اسرائیل و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می برند و اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد.
اسرائیل در سال ۱۹۸۱ بلندی های جولان را به خاک خود ضمیمه کرد، امری که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.
ایده بازگرداندن بلندی های جولان در اسرائیل مخالفان فراوانی دارد
مطالب مرتبط


سوریه و اسرائیلمیانجی گری ترکیه و نقش آمریکا



سکوت مرموز اعراب پیام اسرائیل با نقض حریم هوایی سوریه



پیام محرمانه بشار اسد با اسرائیل مذاکره می کند؟



از دیگر رسانه ها'سوریه با ایران فرق دارد'