Friday, May 30, 2008

قدیر خان اعترافات قبلی خودرا تکذیب کرده است


جمعه 30 مه 2008 - 10 خرداد 1387
عبدالقدیرخان فروش دانش اتمی به ایران را تکذیب کرد
عبدالقدیرخان، سازنده نخستین بمب اتم پاکستان در گفتگو با روزنامه بریتانیایی گاردین گفته که اعترافات او مبنی بر فروش دانش اتمی به ایران، کره شمالی و لیبی، زیر فشار و بزور از وی گرفته شده است.
چهار سال پیش که مناقشه بین المللی بر سر فعالیت اتمی ایران تازه آغاز شده بود، عبدالقدیرخان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و با لحنی گرفته و پشیمان اعتراف کرد که فناوری مربوط به غنی سازی اورانیوم را که می تواند در ساخت بمب اتمی کاربرد داشته باشد به ایران، کره شمالی و لیبی فروخته است.
عبدالقدیرخان پس از این اعترافات و با اینکه قهرمانی ملی در پاکستان به شمار می رفت و پدر بمب اتمی لقب گرفته بود، در ویلای شخصی اش در منطقه ییلاقی مارگله در حومه اسلام آباد، در حبس خانگی قرار گرفت که هنوز هم ادامه دارد.
او اکنون در حالی اعترافات خود را پس گرفته که مخالفان ژنرال مشرف، رئیس جمهور پاکستان دولت این کشور را در دست گرفته اند و از نفوذ ژنرال مشرف به میزان زیادی کاسته شده است.
عبدالقدیرخان در نخستین مصاحبه ای که طی چهار سال گذشته با رسانه های خارجی انجام داده، گفته که تحت فشار ژنرال مشرف مجبور به اعترافاتی شده بود که حقیقت ندارد.
عبدالقدیرخان به گاردین گفته که تجهیزات غنی سازی اورانیوم در بازارهای غربی براحتی قابل دسترسی اند و ایران و کره شمالی و هر کسی که پولی بپردازد براحتی می تواند به این تجهیزات دست بیابد.
خبرنگار گاردین از عبدالقدیرخان پرسیده که آیا او خود را قربانی نظامیان حاکم بر پاکستان نمی داند؟ به این معنی که تجهیزات اتمی از طریق ژنرالهای پاکستانی به ایران و کره شمالی فروخته شده و به نام او تمام شده است.
اما عبدالقدیرخان حاضر به پاسخ به این پرسش نشده و گفته باید این حرفها را فراموش کرد.
بخشی از اتهاماتی که علیه ایران مطرح شد و مستنداتی که آژانس بین المللی اتمی برای مشکوک شدن به فعالیت اتمی این کشور مطرح کرد، مبتنی بر اعترافات عبدالقدیرخان و اسناد حاکی از همکاری وی با برنامه اتمی ایران بود اما اکنون عبدالقدیرخان آنچه را در ارتباط با فعالیت اتمی ایران به وی نسبت داده شده بود یکسره رد می کند.
در عین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی که زمستان گذشته به شورای امنیت سازمان ملل متحد داد تصریح کرد که پرسشها و ابهاماتی که درباره گذشته فعالیت اتمی ایران داشته رفع شده و پرسشهایی که باقی مانده به فعالیت کنونی اتمی ایران باز می گردد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها از دولت پاکستان درخواست کرد که به بازرسانش اجازه دهد با عبدالقدیرخان گفتگو کنند و اتهاماتی را که به وی نسبت داده شده بررسی کنند، اما این اجازه هیچ وقت داده نشد.
عبدالقدیرخان نیز در گفتگو با گاردین تصریح کرده که به هیچ وجه حاضر به همکاری با بازرسان آژانس نیست.
خبراصلی با تصویرقدیرخان
مطالب دیگر
بسته شدن پرونده 'درز اسرار هسته ای' پاکستان
بست نهم ماه می 2006 صفحه نخست
پاکستان: مشرف نگفته است ايران بمب اتمی می خواهد
بیست نهم ماه می 2005 ايران
کمک پاکستان به بازرسی از تجهيزات اتمی ايران
بیست وششم ماه می 2005 ايران
اعتراض به خبر فروش تجهيزات سانتريفوژ اورانيوم به ايران
یازدهم ماه مارس 2005-- ايران
'عبدالقديرخان دستگاههای سانتريفوژ اورانيوم به ايران فروخته است'
مارس، 2005 ايران
افشای جزئيات تازه درباره 'کمک عبدالقدير خان به ايران'
نوامبر، 2004 ايران
'ايران از بازار سياه تجهيزات اتمی خريده است'
فوريه، 2004 ايران