Saturday, December 01, 2007

با سیستم دولتی ایالات متحدۀ امریکا آشنا شوید


17:22 گرينويچ - شنبه 30 ژوئن 2007 - 09 تیر 1386 (BBC)

نمایه کشورها: ایالات متحده آمریکا
ایالات متحده از یک سو بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا و از سوی دیگر یکی از اصلی تولید کنندگان انواع سرگرمی ها است. تلویزیون آمریکا، فیلم های هالیوود، موسیقی های جاز، بلوز، راک و رپ عناصر اصلی این سرگرمی ها هستند که امروزه جزیی از فرهنگ عمومی جهانی شده اند.
آمریکا کشوری است که افرادی با ملیت های مختلف را در خود گرد هم دارد. تنوع نژادی و قومی به عنوان یکی از عناصر اصلی ایدئولوژی آمریکایی عمیقا در این کشور مورد احتام است. قانون حقوق مدنی سال ۱۹۶۴ هرگونه تبعیض از جمله تبعیض نژادی را ممنوع اعلام کرد. اما این مطلب امروزه هنوز هم یکی از موضوعات زنده روز است. برنامه های عملیاتی مثبتی با هدف التیام رنج تبعیض های گذشته و جلوگیری از مسایلی که ممکن است جرقه افتراق و تبعیض جدید گردند وجود دارد.
در یک نگاه
ایالات متحده با یک انقلاب از سلطنت بریتانیا استقلال یافت و تاسیس شد. قانون اساسی آن در سال ۱۷۸۷ نوشته شده و سیستم ایالتی (فدرال) در آن پایه گذاری شد. در این سیستم منحصر به فرد که از زمان ایجاد تا کنون بدون تغییر باقی مانده قدرت حتی در لایه های مرکزی خود نیز تقسیم شده و غیر متمرکز است.
اکثریت مهاجرین اولیه آمریکا افرادی بودند که از مجموعه جزایر بریتانیا به به این سرزمین آمده بودند. بردگان آفریقایی دومین موجی از ساکنان جدید بودند که بدون اراده شخصی به این مجموعه پیوستند. میلیون ها اروپایی سومین مرحله از مهاجرت را شکل دادند.
امروزه، موج جدید مهاجرت به آسیایی های حاشیه اقیانوس آرام و هیسپانیک های قاره آمریکا اختصاص دارد. اینان به دنبال آزادی سیاسی و ترقی -همان چیزی که مهاجرین پیشین هم در جستجوی آن بودند- رو به آمریکا می آورند. این تغییر ترکیب مهاجرین از اروپایی به آسیایی و هیسپانیک در علایق خارجی آمریکا نیز انعکاس یافته. علایقی که امروز کمتر از هر زمان دیگر به سمت اروپا متمایل است.
آن ایده آلی که آمریکا در حوزه سیاست خارجی از آن تحت عنوان "ماموریت خود" نام می برد اغلب در زمان عمل با منافع شخصی این کشور مخلوط می شود. یک شاهد این مطلب سوابق بین المللی آمریکا در حوزه محیط زیست است که انتقادهای زیادی از آن را در پی داشته است. مثال دیگر رویکرد این کشور به حفظ و نگهداری ذخایر انرژی است. زمینه ای که در این زمینه خودکفا نیست.
با ربوده شدن و اصابت چند هواپیما به مراکز مهم در سپتامبر سال ۲۰۰۱ ایالات متحده بر خود لرزید. سه هواپیمای ربوده شده به ساختمان های مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون وزارت دفاع در نزدیکی واشنگتن دی سی کوبیده شده و باعث کشته شدن هزاران تن شد؛ هواپیمای چهارم در پنسیلوانیا سقوط کرد و تمامی مسافران و خدمه آن کشته شدند.
این حملات تاثیرات شدیدی داشت پس از این واقعه آمریکا نقش جدیدی برای خود به عنوان تنها ابرقدرت جهان تعریف کرد. در اکتبر سال ۲۰۰۱ آمریکا با انجام حمله نظامی به افغانستان دولت طالبان را ساقط کرد. در مارس ۲۰۰۳ واشنگتن عملیات نظامی جدیدی را در عراق شروع کرد که منجر به واژگونی رهبر این کشور، صدام حسین، شد.
علیرغم پیشرفت های به دست آمده سال های اخیر، شکاف میان طبقه ثروتمند و فقیر کماکان از چالش های اصلی موجود است. بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی زیر خط رسمی فقر قرار دارند که درصد بسیار بالایی از آنان را آفریقایی ـ آمریکایی ها و هیسپانیک ها تشکیل می دهند.
اطلاعات و آمار کلی
نام کامل: ایالات متحده آمریکا
جمعیت: ۳۰۰ میلیون (تخمین سازمان سرشماری آمریکا، ۲۰۰۶)
پایتخت: واشنگتن دی سی
بزرگترین شهر: نیویورک
مساحت: ۸/۹ میلیون کیلومتر مربع (معادل ۸/۳ میلیون مایل مربع)
زبان اصلی: انگلیسی
دین اصلی: مسیحیت
شاخص امید به زندگی: ۷۵ سال (مردان) و ۸۰ سال (زنان) (سازمان ملل متحد)
واحد پول: ۱ دلار آمریکا = ۱۰۰ سنت
صادرات اصلی: کامپیوتر و ماشین آلات الکتریکی، خودرو، محصولات شیمیایی، مواد غذایی و حیوانات زنده، تسلیحات نظامی و هواپیما
سرانه درآمد ناخالص ملی: ۴۳۷۴۰ دلار آمریکا (بانک جهانی، ۲۰۰۶)
دامنه اینترنتی: .us
کد تلفن بین المللی: ۱+
رهبران سیاسی
رییس جمهور: جورج دبلیو بوش
جورج دبلیو بوش جمهوری خواه، در ۲ نوامیر ۲۰۰۴ برای دومین دوره پیاپی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. رقیب اصلی او در این رقابت سخت جان کری، کاندیدای دموکرات ها، بود که شکست خود را پس از یک رقابت بسیار نزدیک پذیرفت.
در سلسله فعالیت های او برای نیل به این اهداف، امنیت ملی و جنگ عراق نقش مرکزی را به خود گرفتند. یکی از پرهزینه ترین نقش هایی که تا به حال به نمایش درآمده بود.
در حالی که آقای بوش پیش تر از کاهش دخالت آمریکا در مسایل جهانی دفاع کرده بود، در پی حملات یازدهم سپتامبر، "جنگ خود بر علیه ترور" را اعلان نمود. در جنگی که متعاقب این اعلان بر علیه رژیم طالبان در افغانستان در گرفت ایالات متحده نقش مرکزی به خود گرفت.
با شکل گیری دکترین دخالت پیش دستانه، آقای بوش به عراق روی آورد. وی عراق را به تولید سلاح های کشتار جمعی متهم کرده، با تهاجمی بعدی خود به این کشور حکومت صدام حسین را ساقط کرد.
اما تلاش برای کشف سلاح های کشتار جمعی در عراق ـ چیزی که اصلی ترین توجیه آمریکا برای این تهاجم بودـ بی ثمر ماند. خشونت ادامه دار و افزایش روزافزون آمار تلفات، پافشاری آقای بوش بر ادامه این شرایط را مورد چالش واقع کرده است.
در درون مرزها، رییس جمهور مالیات ها را کاهش داده و عملکرد قوی اقتصاد را کنترل و حفظ کرده است. اما کسری های بزرگ بودجه و ترازهای تجاری ایجاد نگرانی هایی نموده است. کمبودها و ضغف هایی که جامعه در عکس العمل های دولت در طوفان کاترینای سال ۲۰۰۵ احساس کرد باعث کاهش اعتماد عمومی مردم آمریکا به رییس جمهور گردید.
صاحبنظران معتقدند که با پیروزی دموکرات ها در کسب اکثریت کرسی های سنا و مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای، احتمالا موج بر علیه آقای بوش برگشته است. آن ها معتقدند دموکرات ها از عکس العمل رای دهندگان به دلیل نارضایتی آن ها از جنگ عراق و دولت بوش بهره می جویند.
اولین دوره ریاست جمهوری آقای بوش در ژانویه سال ۲۰۰۱ پس از یک رقابت سخت و بحث برانگیز با معاون وقت رییس جمهور، ال گور، از حزب دموکرات آغاز شد.
نتیجه نهایی این انتخابات به شمارش آرای فوق العاده نزدیک ایالت فلوریدا منوط شد. آرا بازشماری شد و کشمکش های قانونی به دیوان عالی کشید. در نهایت هفته ها پس از برگزاری انتخابات ، در اواسط ماه دسامبر، آقای گور شکست خود را پذیرفت.
آقای بوش در سال ۱۹۴۶ در نیو انگلند استیت کنتیکت متولد شد. او فرزند جورج بوش رییس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکاست. پیش از انتخاب وی به عنوان فرماندار تگزاس در سال ۱۹۹۴، او در کسب و کار انرژی و فرانشیز بیس بال فعال بوده است.
آقای بوش در سال های دور گذشته به مذهب اونجلیکال پروتستان مسیحیت گروید. او گفته که این ایمان وی به او در گذشته کمک کرده است تا بر مشکل مصرف الکل فایق آید. او نقش بین المللی آمریکا در دوره پس از یازدهم سپتامبر را به جنگ بر علیه نیروهای شیطان مرتبط ساخته است.
آقای بوش از مخالفین سقط جنین و از مدافعین مجازات اعدام است. او خود را یک "اصول گرای شفیق" معرفی کرده است.
جورج بوش متاهل است و ۲ دختر دارد.
معاون رییس جمهور: دیک چنی
وزیر امور خارجه: کاندولیزا رایس
وزیر دفاع: رابرت گیتس
دادستان کل: آلبرتو گنزالس
وزیر امنیت داخلی: مایکل چرتاف
مشاور امنیت ملی: استفن هادلی
رسانه ها
ایالات متحده صاحب توسعه یافته ترین رسانه جمعی دنیاست. برنامه های آمریکایی: درام ها، کمدی ها، سریال های اجتماعی، انیمیشن ها، موزیک ویدیو ها و فیلم های آمریکایی مخاطب جهانی داشته و تامین کننده بخش عمده ای از برنامه های شبکه های تلویزیونی در سراسر دنیا هستند.
تلویزیون پرطرفدار ترین رسانه آمریکاست. برای دهه ها سه شبکه ای بی سی، سی بی اس و ان بی سی اصلی ترین بازیگران این صحنه بودند. اما با ظهور شبکه های کابلی و ماهواره ای و ورود فاکس این حکمفرمایی پایان یافت. عموم تلویزیون های آمریکایی بسیار ساده،روان، با روند تغییرات زیاد و مملو از تبلیغات هستند.
نتایج نظرخواهی های از مخاطبین و درآمدهای تبلیغاتی تعیین کننده مرگ و زندگی برنامه های مختلف تلویزیونی اند. در این بازار برنامه ها در صورت عدم موفقیت و داشتن مشکل به سادگی در طول یک فصل توسط شبکه ها سر بریده می شوند.
ودر حال حاضر حدود ۰۰۰/۱۰ رادیوی تجاری در آمریکا وجود دارد. برای ارضای تقریبا هر ذائقه موسیقیایی، زبانی و اخبار جهانی در تمام مناطق شهری آمریکا یک ایستگاه ها رادیویی یافت می شود. عموم شبکه های موزیک بر روی باند اف ام و ایستگاه های خبری، ورزشی و گفتگویی بر روی موج متوسط (ای ام) قرار دارند. سرویس های رادیویی ماهواره ای پولی میلیون ها مشتری را به خود جذب کردده اند.
قانون اساسی ایالات متحده ضامن آزادی بیان در این کشور است. برخی ایستگاه ها حتی زمان خاصی از آنتن خود را در اختیار گرایش های مذهبی و سیاسی افراطی ـ عموما راست گراـ قرار می دهند. از سوی دیگر شبکه های رادیویی بسیار ساختار شکنی وجود دارند که صراحت لحن و محتوای برنامه های آن ها حتی گاهی اوقات برای ذائقه عموم گزنده هستند.
بخشی از سرمایه گذاری ها در شبکه های عمومی آمریکا توسط دولت و بخشی از طریق کمک مالی بخش خصوصی انجام می شود. دانشگاه ها و کالج های زیادی برنامه های خود را بر روی آنتن می برند. رادیوی عمومی ملی بیش از ۶۰۰ ایستگاه را تحت پوشش خود دارد. این رادیو ترکیبی از اخبار، مناظرات و موسیقی را بدون میان برنامه های تبلیغاتی در چارچوبی روشنفکرانه تری نسبت به دیگر رادیو ها ارائه می دهد. شبکه های عمومی تلویزیونی نیز توسط پی بی اس اداره می شوند و دارای ماموریت ارائه برنامه های باکیفیت و آموزشی هستند.
دولت به رادیو و تلویزیون هایی که مخاطبینی در خارج از مرزهای آمریکا را هدف قرار می دهند کمک های مالی می کند. اخیرا شبکه های رادیویی ای که برای شنوندگان بلوک شوروی سابق پخش می شدند برچیده شده اند و به جای آن ها ایستگاه هایی با هدف مخاطبینی در آسیا و خاور میانه راه اندازی شده اند.
بیش از ۱۵۰۰ روزنامه در آمریکا منتشر می شود. بیشتر این روزنامه ها در حیطه محلی و منطقه ای فعالیت می کنند.
آمریکا مهد اینترنت است. پیش بینی می شد که در اوایل سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۷۰% آمریکایی ها از اینترنت استفاده کنند.
مطبوعات
یو اس ای تودی- روزنامه ملی
وال استریت ژورنال- روزنامه اقتصادی
کریسچن ساینس مونیتور- روزنامه کلیسا
لس آنجلس تایمز ـ روزنامه
واشنگتن پست ـ روزنامه
بوستون گلوب ـ روزنامه
نیو یورک پست ـ روزنامه
نیویورک تایمز ـ روزنامه
فیلادلفیا اینکوایرر ـ روزنامه
بالتیمور سان ـ روزنامه
شایکاگو تریبون ـ روزنامه
نیوز ویک – هفته نامه خبری
تایم – هفته نامه خبری
یو اس نیوز و ورلد ریپورت – هفته نامه خبری
تلویزیون
ای بی سی ـ شبکه بزرگ تجاری
سی بی اس ـ شبکه بزرگ تجاری
ان بی سی ـ شبکه بزرگ تجاری
فاکس ـ شبکه بزرگ تجاری
سی ان ان ـ از شبکه های پیشروی شبانه روزی خبری که شعبه های داخلی و بین المللی را اداره می کند.
ام تی وی ـ شبکه پیشروی موزیک
اچ بی او ـ شبکه تلویزیونی پولی؛ بنیانگذار دسته ای از برنامه های تلویزیونی مورد تحسین منتقدان
پی بی اس ـ تلویزیون عمومی که بیش از ۳۵۰ ایستگاه غیر تجاری را در بر می گیرد
رادیو
ان پی آر ـ شبکه غیر تجاری مشتمل بر شبکه هایی با برنامه های خبری، اطلاع رسانی و فرهنگی
کلیر چنل ـ بزرگترین اپراتور رادیویی تجاری آمریکا با بیش از ۱۲۰۰ ایستگاه
رادیو سی بی اس ـ از اپراتورهای بزرگتر تجاری رادیویی آمریکا با نزدیک به ۱۸۰ ایستگاه در بازارهای اصلی
رادیو های ای بی سی ـ شبکه ای که شبکه های معروفی را با پوشش سراسری اداره می کند
شبکه های خارجی
صدای آمریکا ـ شبکه دولتی که برنامه هایی برای مخاطبین جهانی و به زبان های گوناگون پخش می کند
رادیو اروپای آزاد/ ریدیو لیبرتی ـ شبکه دولتی با هدف اروپای شرقی، شوروی سابق و قفقاز به زبان های محلی
رادیو آسیای آزاد ـ شبکه دواتی با هدف چین، کره شمالی و آسیای جنوب شرقی
ال هورا ـ تلویزیون دولتی ماهواره ای با هدف خاور میانه
رادیو سوا ـ تلویزیون دولتی عرب زبان با هدف خاور میانه
رادیو فردا - تلویزیون دولتی فارسی زبان
رادیو مارتی و تی وی مارتی ـ سرویس های دولتی برای کشور کوبا
خبرگزاری ها
اسوشیتد پرس
بلوم برگ بیزنس نیوز
یو پی آی