Monday, January 28, 2008

تا سیسات هسته یی ایران ونگرانی ها


بی بی سی : يکشنبه 27 ژانويه 2008 - 07 بهمن 1386
درایران سه صد تن هگزافلورید اورانیوم تولید شده است'
جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنیت ملی ایران از تولید 300 تن گاز هگزافلورید اورانیوم در ایران خبر داد.
آقای وعیدی که در همایش "مسئولین و هادیان سیاسی سپاه" سخن می گفت، عنوان کرد که با وجود تلاشهایی که برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران صورت گرفت، تاسیسات یو سی اف اصفهان فعال است و 3000 سانتریفوژ در تاسیسات زیر زمینی نطنز مشغول به کار هستند.
معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به مسئولان سپاه پاسداران ایران گفته است که در ماه آوریل سال 2006 (اوایل بهار 1385) یک آبشار متشکل از 164 سانتریفوژ راه اندازی شد که برای اولین بار به ایران امکان داد غنی سازی را تا حد 3.5 درصد انجام دهد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در گزارشی تایید کرده بود که ایران نزدیک به 270 تن از گاز مورد استفاده در غنی سازی را ذخیره کرده است.
گفتگو با رضا تقی زاده، صاحبنظر در مسائل هسته ای ایران
جواد وعیدی گفت وقتی تعداد آبشارهای سانتریفوژ ایران به 18 عدد رسید، خاویر سولانا، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا به مقام های ایران گفت: "ما نمی خواهیم شما (ایران) آن جایی باشید که اکنون هستید. 3000 سانتریفوژ را نگه دارید اما به آن اضافه نکنید."
اظهارات آقای وعیدی در شرایطی عنوان شده است که ایران یک روز قبل هفتمین محموله سوخت اتمی نیروگاه بوشهر را از روسیه دریافت کرد که میزان سوخت دریافتی ایران را به 77 تن رساند و ایران تنها یک محموله سوخت دیگر دریافت خواهد کرد.
کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هم به خاطر امتناع ایران از تعلیق غنی سازی اورانیوم درحال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی بر سر صدور قطعنامه تازه ای علیه ایران هستند.
تا کنون دو قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است و آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین، (اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد) و آلمان هفته گذشته اعلام کردند بر سر مبانی قطعنامه جدید به توافق رسیده اند و از برخی دیپلماتها نقل شده است که تایید این قطعنامه توسط 15 عضو شورای امنیت در ماه آینده محتمل است.
قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد، در روز دوشنبه 27 ژانویه بررسی پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران را آغاز کند.
ایران بارها اعلام کرده است که هدف برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است و غنی سازی به قصد تامین نیازهای برنامه ای انجام می شود که بر
اساس آن ایران قصد دارد در طی دو دهه آینده با احداث نیروگاه های هسته ای بیشتر، 20 هزارمگاوات برق تولید کند .