Monday, January 21, 2008

رئیس جمهورکرزی بر استقلال سیاسی افغانستان تاکید کرد


تاکید کرزی بر استقلال سیاسی افغانستان
رئیس جمهور افغانستان در مراسم گشایش پارلمان، تاکید کرد که وابستگی جناح های سیاسی به کشورهای خارجی باید کاهش یابد.
حامد کرزی ضمن بیان گزارش مفصلی از چالشها و دستاوردهای دولتش در یک سال گذشته، گفت اکنون زمان آن فرارسیده است که توانایی های افغانستان مورد بازنگری قرار گیرد و در بخشهایی که نیاز نیست، نباید چشم به راه کمک و حمایت های خارجی بود.
آقای کرزی که در مراسم گشایش پارلمان افغانستان در سال سوم فعالیتش سخن می گفت، به ویژه بر استقلال سیاسی کشور تاکید کرد.
رئیس جمهور افغانستان با اشاره به مشکلات افغانستان گفت در سال گذشته، تروریسم صدها هزار دانش آموز افغان را از درس خواندن محروم کرد.
حامد کرزی ضمن محکوم کردن ادامه "حملات تروریستی" در کشورش، گفت حدود سیصد هزار کودک افغان، در یک سال گذشته به خاطر خشونتها، از حضور در مکتب (مدرسه) بازماندند.
به گفته آقای کرزی، با توجه به اینکه دو سال پیش، دوصد هزار کودک افغان با چنین سرنوشتی مواجه شده بودند، امسال شمار کودکان محروم از آموزش در اثر خشونت ها، پنجاه درصد افزایش یافته است.
تروریسم
او خواهان شناسایی منابع مالی و آموزشی تروریسم به منظور مقابله موثر با این پدیده شد.
آقای کرزی با تاکید بر برنامه ریزی راهبردی در مبارزه با تروریسم، خواهان هماهنگی نیروهای خارجی و افغان در این مبارزه شد.
روابط خارجی
آقای کرزی همچنین گفت افغانستان در سال ۲۰۰۷، با ۱۴ کشور دیگر روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. به گفته رئیس جمهور افغانستان، این کشور، اکنون با ۸۷ کشور، رابطه دیپلماتیک دارد.
او بر روابط دوستانه با کشورهای همسایه و جامعه بین المللی تاکید کرد و گفت در یک سال گذشته، ۵۰ هیات بلندپایه خارجی، از افغانستان بازدید کرده اند.
رئیس جمهور افغانستان برگزاری کنفرانس وزیران خارجه کشورهای عضو اکو در هرات را رویدادی بی سابقه در کشورش دانست و گفت: "این کنفرانس با شرکت وزراى خارجه کشورهاى عضو، در نوع خود در تاریخ کشورما بى سابقه بوده است. براى بار اول یک کنفرانس بین المللى در سطح عالى در کشور ما در یکى از ولایات افغانستان با امنیت کامل برگزار شد".
حامد کرزی با اشاره به افزایش بی سابقه تولید مواد مخدر در کشورش، گفت در ولایت هایی که قانون در آنها حاکم است، تولید مواد مخدر، به حداقل رسیده است.
ذخایر نفت و گاز
آقای کرزی در هنگام برشمردن پیشرفت های اقتصادی کشورش در یک سال گذشته، به بررسی و مطالعه منابع نفت و گاز اشاره کرد و گفت این بررسی ها نشان می دهد که افغانستان، در شمال، غرب و جنوب کشور، ذخایر نفت و گاز دارد.
حامد کرزی همچنین خطاب به گروه های سیاسی کشورش، از آنها خواست منافع ملی کشور را، بر منافع شخصی خود ترجیح دهند.
او در بخشی از سخنانش، نسبت به نمایندگان پارلمان افغانستان که در یک سال گذشته کشته شده اند، ادای احترام کرد.
هماهنگی
یونس قانونی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان، در این مراسم بر هماهنگی نهادهای دولتی تاکید کرد و از آنها خواست که با اعتماد بیشتر باهم کار کنند.
او گفت:"هرقدر هماهنگی، اعتماد، صمیمیت و تفاهم بیشتر میان ارگانهای دولت ایجاد شود، ما بیشتر می توانیم در خدمت ملت بزرگ افغانستان قرار گیریم."
آقای قانونی با اشاره به کشتن شدن شماری از نمایندگان پارلمان در سال گذشته، این سال را برای مجلس افغانستان، سال خوبی ندانست.
رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در عین حال از افزایش دستاوردهای این مجلس در یک سال کاری اخیر سخن گفت
افغانستانشورای ملی در آغاز سومین سال فعالیت