Saturday, March 01, 2008

اقدا ماتی برای راه اندازی جنگ ستاره گان


بی بی سی : چهارشنبه 14 نوامبر 2007 - 23 آبان 1386
مهرنوش ابراهیمی - واشنگتن
جنگ ستاره گان یک گام به جلو
جورج بوش رییس جمهوری آمریکا بودجه دفاعی تازه ای را تصویب کرده که برای افزایش قدرت نظامی آمریکا در فضا و جنگ های آینده استفاده خواهد شد.
از جمله برنامه های پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در نحوه استفاده از این بودجه، توسعه و تولید بمب افکن هایی ست که قادرند اهداف زمینی را از فضا هدف بگیرند.
شاید دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آقای بوش، یکی از خوشحال ترین کسانی باشد که اخبار بودجه بندی دفاعی آمریکا را روز گذشته تعقیب می کردند.
کمیسیون تحت رهبری آقای رامسفلد در ژانویه ۲۰۰۱، زمانی که هنوز بیش از یک ماه از انتصاب او به عنوان وزیر دفاع نمی گذشت اعلام کرد ارتش آمریکا باید اطمینان حاصل کند که رییس جمهوری در صورت لزوم خواهد توانست از تسلیحات فضایی استفاده کند.
توصیه ای که در نهایت سیاست دولت دموکرات بیل کلینتون را در استفاده صلح آمیزتر از فضا کاملا تغییر داد.
با اختصاص صد میلیون دلار ازبودجه دفاعی آمریکا، آقای بوش در حقیقت طرحی را یک قدم دیگر به جلو برده که اساسش بلافاصله بعد از انتخاب او در سال ۲۰۰۰ گذاشته شد.
براساس این طرح که "حمله جهانی" نام گرفته، نوعی موشک حامل فوق العاده پرسرعت به فضا فرستاده می شود که می تواند هر مرکز فرماندهی را در هر جای جهان هدف قرار دهد و ویران کند.
کاری که نیاز آمریکا را به پایگاه های نظامی منطقه ای این کشور در کشورهای مختلف جهان تا حد زیادی مرتفع می کند.
ویژگی دیگر این وسیله نقلیه فضایی که فالکون نام گرفته این است که با سرعتی پنج یا شش برابر سرعت صوت حرکت می کند و در عین حال قابلیت برگشت به فضا و انجام ماموریت های مجدد را نیز دارد.
با این همه این تنها ویژگی بودجه دفاعی ۴۵۹ میلیارد دلاری آقای بوش نیست. میلیون ها دلار از این بودجه صرف برنامه های تحقیقی فضایی دیگری خواهد شد که هدفشان دفاع از ماهواره های تجاری نظامی آمریکاست. ماهواره هایی که اقتصاد و ارتش آمریکا به شدت به آن وابسته اند.
آن گونه که کنگره آمریکا اعلام کرده عامل اختصاص این بودجه نگرانی آمریکا از آزمایش تسلیحات ضد ماهواره ای است که در ماه
ژانویه در چین با موفقیت انجام شد
مطالب مرتبط