Tuesday, January 08, 2008

تقلبا ت دربریتانیا

گرينويچ - سه شنبه 08 ژانويه 2008 -
نایجل موریس تهیه کننده تلویزیونی در بی بی سی
افشای یک دانشگاه تقلبی در بریتانیا
بی بی سی در جریان تحقیقاتی گسترده از یک کلاه برداری بین المللی در حوزه آموزش عالی در بریتانیا پرده برداشته است.
بی بی سی افشا کرده که یک دانشگاه تقلبی با عنوان "دانشگاه بین المللی ایرلند" (IIU)، که مدارک تحصیلی فاقد ارزش تحصیلی اعطا می کند، تقریبا بدون هر گونه نظارت از سوی دولت بریتانیا در طی هفت سال گذشته در این کشور سرگرم فعالیت بوده و از نقاط مختلف جهان دانشجو پذیرفته است.
با این که این موسسه آموزشی رسما ثبت نشده است، وزارت کشور بریتانیا تاکنون برای صدها دانشجو ویزا صادر کرده تا آنها بتوانند در امتحانات این دانشگاه، که در کالج های خصوصی لندن برگزار می کند، شرکت کنند.
این دانشگاه تقلبی، که در سراسر جهان پنج هزار دانشجو دارد و هزاران دانشجوی دیگر مدرک کارشناسی از آن دریافت کرده اند، وبسایت اینترنتی مفصلی دارد و با اطلاعات گمراه کننده که در آن گنجانده شده این توهم را ایجاد می کند که یک مرکز آموزشی معتبر است.
این توهم به اینجا ختم نمی شود چون این موسسه تقلبی برای اجرای مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان خود از امکانات دو دانشگاه معروف و بسیار معتبر آکسفورد و کمبریج استفاده می کند.
بعد از برگزاری هر مراسم نیز عکس آن در سایت اینترنتی دانشگاه بین المللی ایرلند به نمایش گذاشته می شود. این عکس ها نشان می دهد که دانشجویان خوشحال و مسرور با لبخند از رییس این دانشگاه ساختگی مدرک تحصیلی خود را دریافت می کنند.
بی بی سی برای یافتن بانیان راه اندازی این دانشگاه تقلبی، تحقیقات گسترده ای در لندن، ایرلند و شهرهای آکسفورد و مونت کارلو انجام داده است.
یک خبرنگار بی بی سی به همراه یک بازیگر فیلم، که وانمود کرده بود دانشگاهی است، به یکی از مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه بین المللی ایرلند در دانشگاه آکسفورد دعوت شدند و به طور مخفیانه از آن فیلمبرداری کردند.
در این مراسم پرفسور هاردیپ سینگ ساندهو، بازرگان اهل مالزی، و دکتر ادوین وارو، که روسای این دانشگاه هستند، شرکت داشتند.
دکتر وارو در حین فیلمبرداری مخفی به گروه تحقیقی بی بی سی گفت که دانشگاه بین المللی ایرلند تقلبی نیست و در ایرلند به ثبت رسیده است و دولت بریتانیا تائید کرده که از عنوان دانشگاه استفاده کند.
مجتمع در دوبلین
در دوبلین، شان اوفاگلو، مسئول مدارک تحصیلی ایرلند، به بی بی سی گفت: "مراکز آموزشی برای استفاده از عنوان دانشگاه باید از سوی وزارت آموزش و علوم تائید شوند اما اداره ما به این سازمان عنوان دانشگاه اعطا نکرده است."
در وبسایت "آی آی یو" (دانشگاه بین المللی ایرلند)، ادعا شده است که این دانشگاه در شهر دوبلین مجتمع آموزشی دارد اما گروه تحقیقی بی بی سی در مراجعه به آدرس این مجتمع تنها چیزی که پیدا کرده یک صندوق پست بوده است.
وبسایت این دانشگاه همچنین می گوید که کیفیت آموزشی دوره های کارشناسی ارائه شده توسط این دانشگاه از سوی یک سازمان به نام کمیسیون کیو ای سی (Ouality Assurance Commission)، در بریتانیا نظارت می شود.
گروه بی بی سی به دفتر این کمیسیون مراجعه می کند و به جای کمیسر، معاون کمیسر و کارمندان متخصص این کمیسیون با چهار تلفنچی مواجه می شود که یکی از وظائف آنها پاسخگویی به سوالات دانشجویان دانشگاه "آی آی یو" بوده است.
این کمیسیون همچنین برخلاف ادعای وبسایت دانشگاه، نهادی مستقل نبوده بلکه به پرفسور ساندهو تعلق داشته است.
پرفسور جفری آلدرمن، یکی از دانشگاهیان سرشناس بریتانیا که در ارتباط با موسسات آموزشی تقلبی به کمیته وزارت کشور توضیحاتی داده است، به بی بی سی گفت: "برخی از این کالج ها می گویند که ثبت شده اند اما وقتی از مدیران آنها می پرسیم چه مرجعی شما را ثبت کرده است؟ آنها از موسسه ای نام می برند که در واقع به خود آنها تعلق دارد."
از جمله یافته های بی بی سی در این تحقیقات مخفی این بوده است که مدرک پرفسور ساندهو توسط یک دانشگاه ثبت نشده در جزائر کارائیب صادر شده است و عنوان پرفسور هم یک عنوان افتخاری است که آن را یک انجمن اروپایی که وظیفه اش اعطای این القاب است، به او اعطا کرده است.
"یک توهم"
پرفسور جفری وولر، یک حسابرس سرشناس در لندن، یکی دیگر از دست اندرکاران این دانشگاه است. او در جریان فیلمبرداری مخفی به بازیگری که در قالب یک استاد دانشگاه از سوی بی بی سی برای تحقیق اعزام شده بود، گفت: "دانشگاه بین المللی ایرلند در هیچ جای دنیا به رسمیت شناخته نشده است و وبسایت این دانشگاه توهمی بیش نیست: "وبسایت ساخته و پرداخته قوه تخیل یک نفر است. یکی نشسته فکر کرده اگر دانشگاهی تاسیس شود وبسایت آن چگونه باید باشد."
او در ادامه افشا کرد که "دانشجویان پول هنگفتی پرداخت می کنند تا در مراسم در شهر آکسفورد و کمبریج شرکت کنند چون به این طریق همه فکر می کنند که دانشگاه آی آی یو دانشگاه مهمی است."
پرفسور وولر افزود: "فعالیت این دانشگاه حقه بازی است و هیئت امنای دانشگاه اصلا وجود خارجی ندارد."
به دنبال افشاگری بی بی سی، دانشگاه بین المللی ایرلند اجازه ندارد از امکانات دانشگاه های آکسفورد و کمبریج برای برگزاری مراسم فارغ التحصیلی دانشجویانش استفاده کند.
دانشگاه آکسفورد در این ارتباط بیانیه ای صادر کرده است.
وبسایت دانشگاه آی آی یو هنوز برقرار است اما پس از تحقیقات بی بی سی تغییرات بزرگی در آن ایجاد شده است.
از جمله اشاره به مجتمع آموزشی در دوبلین حذف شده و همکاری کمیسیون "کیو ای سی" با این دانشگاه متوقف شده است.
همچنین پرفسور ساندهو به بی بی سی گفت که از این پس دانشگاهش با کالج های خصوصی لندن ارتباطی نخواهد داشت.
دولت بریتانیا وعده داده است که تا سال 2009 همه کالج هایی که در نظر دارند از خارج از این کشور دانشجو بپذیرند، باید در وهله اول ثبت شوند.
بیل رامل، وزیر علوم بریتانیا، به بی بی سی گفت: "دانشگاه های ما در سطح جهان از اعتبار بالایی برخوردار هستند و ما نباید بگذاریم موسسات آموزشی ساختگی به وجهه خوب ما آسیب بزنند."
وی در ادامه گفت: "در بریتانیا صدور مدارک با مقررات سختی روبروست و بخش عمده ای از کالج های خصوصی در لندن قانونی فعالیت می کنند و خدمات آموزشی با کیفیت عالی ارائه می کنند. من از همه دانشجویان می خواهم که پیش از نام نویسی با هر موسسه آموزشی با دقت از اعتبار آن اطمینان حاصل کنند و اگر نگرانی دارند مستقیما با اداره استاندارد محلی خود مشورت کنند
مطالب مرتبط :عناوین ذیل را کلیک کنید ومتن مطالب آن را ملاحظه ومطالعه نمائید--------->د